Van begin tot heden
Het was op 27 mei 1887 dat de overgrootmoeder van Micheline Pleunis, huidige eigenaar en 4e generatie, een bedrijf startte in Nederweert. Op precies dezelfde dag dat Albert Heijn ook zijn eerste winkel opende. Oma Hendrika, beter bekend als ‘Klokke Drika’ begon in de Brugstraat met een kruidenierswinkel, op de locatie waar de modezaak nu nog ligt. Ze was weduwe en startte uit armoede een winkeltje. Jaren later kwam Pie Pleunis (opa van) in de winkel erbij en breidde het assortiment uit met stoffen lappen, waar de mensen in die tijd zelf kleren van maakten. We hebben het dan over de 30-er jaren”.
Dat was het begin van Pleunis Mode. Opa Pie voerde in die jaren zowel dames- , heren- als kinderkleding. Daarnaast ook lingerie en huishoudtextiel zoals dekens en gordijnen. In 1955 komt Theo (vader van) in het bedrijf werken. In die tijd verkochten we zelfs mijnwerkerskleding. Vele Nederweertenaren reisden elke dag naar de mijnen in Zuid Limburg om ondergronds zwaar arbeid te verrichten. Wij verkochten in onze zaak die kleding. In 1963, na hun huwelijk kwam ook de vrouw van Theo, Mia Pleunis-Koppen (moeder van Micheline) in de modezaak werken. In 1974 zijn we gaan uitbreiden en hebben we 250 m2 aan de winkel toegevoegd.
Enkele jaren later stopten we met de verkoop van stoffen en begin jaren ’80 deden we de heren- en kinderkleding de deur uit en zijn we ons gaan specialiseren in damesmode. Dochter Micheline was inmiddels geboren en liet al op jonge leeftijd blijken dat ze interesse had om de zaak over te nemen. Na het VWO is Micheline HEAO Small Business gaan studeren in Haarlem, daarna heeft ze 2,5 jaar gewerkt bij een confectiefabriek in Amsterdam en daarna 4 jaar in een klassieke kledingwinkel in Hilversum. Dan heb je wel een aardige basis van het vak meegekregen. In 1994 werd ze mede-eigenaar van Pleunis Mode en ging ze wonen op de Geenestraat.
In 2005 zijn Theo en Mia een stapje terug gaan doen. In 2009 is Mia helemaal gestopt. Theo helpt tot op de dag van vandaag nog een stukje mee op kantoor. Daarnaast draait Gard van Hulzen (man van Micheline) een stukje achter de schermen mee. Hij verzorgt de website en de marketinguitingen.
Om de kennis van het product en van de markt bij te houden volgt Micheline samen met haar team opleidingen als stijlcursussen, trendseminars of shopology.
Naast een goed advies geven zij ook een éérlijk advies.
Micheline verzorgt samen met Helma de inkoop en weet zo de juiste combinaties van kleuren, stijlen en vormen in de winkel te presenteren. “Of je nu 30 of 100 bent, wij zoeken en vinden de laatste trends, omdat we ons oriënteren op nationale en internationale beurzen. Altijd op zoek naar een speciale en betaalbare accessoire, die je combinatie helemaal af maakt.”
Inmiddels dient de 5e generatie zich voorzichtig aan. Micheline: “Elk voor- en najaar hebben we modeshows in de winkel. Na afloop van die shows is het erg druk en wordt er volop gekocht. Mijn zoon van 17 helpt daarbij aan de kassa en Pap en Mam assisteren met inpakken. Een mooi gezicht, mijn zoon is 1.90 en mam is 1.55. Maar ze hebben wel lol met z’n drieën”.
Of haar kinderen echt kiezen voor het modevak ( “ze zijn in ieder geval modebewust”) moet nog maar blijken. Omdat Micheline getrouwd is hebben haar kinderen een andere naam en zal een eventuele 5e generatie niet meer de naam Pleunis voortzetten. Maar een opvolger doet er in ieder geval verstandig aan om de vertrouwde naam met een goed imago te handhaven.